English Deutche Szlovák Román Ukrán

Ongai Kékdaru

Miért fontos a papírgyûjtés?

 

 "Amit a Természet évmilliárdok alatt létrehozott,

azt az Ember rövid idõ alatt, szép egyenletesen elteríti a Földön."

(Rittenbacher Ödön)

 

Mindennapjaink során rengeteg papírral és papíráruval találkozunk. Statisztikai adatokból is ez derül ki, mivel 300 millió tonna papírt használnak el a világban évente, és ez a szám 2014-re csak növekedni fog. Magyarországon az egy személyre jutó papírfogyasztás 100 kg/fõ, amely évente kb. 1 millió tonna hulladékpapírt eredményez. 1 tonna újrahasznosított papírral megmenthetõ 17 fa élete, a szám nagynak tûnhet, de nem akkor, ha figyelembe vesszük Magyarország éves papírhulladék-mennyiségét. Ezek az adatok is bizonyítják, hogy a papír nagyon fontos része az életünknek, ugyanakkor ezzel a hatalmas mennyiségû felhasználással nagymértékben szennyezzük a környezetet, hiszen a papírgyártás rendkívül nyersanyag és energiaigényes folyamat, amit a folyamathoz szükséges alapanyagok mennyisége is mutat: 417m3 víz, 1700 kg fa, 717 kWh energia, 181 kg mészkõ, 81 kg kén, 6 tonna gõz, 60 kg klór.

A papírgyártás elsõ lépése az elengedhetetlen fatörmelék összegyûjtése. Elõször lehántják a kivágott fa kérgét, majd a megtisztított részt apróra darabolják. Ezt követõen vegyszereket vagy gépi darálókat használnak arra, hogy kiválasszák a cellulóz rostokat. Ennek során sûrû pép keletkezik. A pépet többször öblítik és mossák, általában fehérítik is klórral. A pépbõl egy szitaszalag kirázza a vizet, mely ennek következtében széles papírlappá áll össze. A papírszalag nedves papírgörgõkön és melegített hengereken fut át, hogy megszáradjon. Végül feltekercselik az elkészült papírt, amit különbözõ módon lehet felhasználni.

 

Papírgyûjtés a Görgeyben

Szeptember 17-tõl 19-ig az általános iskola diákönkormányzata papírgyûjtést szervezett. Az iskolai papírgyûjtések jelentõségét három kulcsszóval jellemezném - KÖRNYEZETTUDATOS, GAZDASÁGOS ÉLETMÓD, ÚJRAHASZNOSÍTÁS!

Fontos kulcsszavak a jövõnk szempontjából. Vajon a felnövekvõ nemzedék mennyire érzi ezeket magáénak? Az iskolák szerepe e tekintetben különös jelentõséget kapott a rendszerváltás után. Nagyrészt nekik köszönhetõ, hogy az akciós iskolai papírgyûjtés az úttörõmozgalom megszûnése után is fennmaradt. Az iskolai környezetvédelmi oktatás, a szervezett papírgyûjtés, vagy a néhol ma is állandóan mûködõ szelektív gyûjtés tudatosítja a gyerekekben, hogy a hulladék nagy része (mint nyersanyag) ÉRTÉK. Ezért tartjuk fontosnak, hogy a gyerekekbe már kisgyermek korban, vagy oktatás keretében tudatosuljon, hogy a környezetvédelem, az újrahasznosítás, a szelektív gyûjtés mindannyiunk érdeke. Szerencsére a környezettudatos nevelésnek, már a gyerekeink tudják, hogyha összegyûjtik a papírt, kevesebb fát kell kivágni, tisztább lesz a levegõ, mert nem kerül elégetésre és nem halmozódik a pincékben és a sufnikban a papír. Az újrahasznosított papírból toalettpapír, papírzacskó és csomagolóanyag lesz. Az se utolsó szempont hogy, szép summához juthat az a tanuló, aki sokat szorgoskodik. Ma már nem úgy gyûjtik a gyerekek a papírt, hogy csapatokba verõdnek és kalákában húzva-tolva a kiskocsit végigmennek az utcákban és gyûjtik a papírt. Jobb esetben szólnak a szüleiknek, és személygépkocsival behozzák az iskolába. A hatékony gyûjtésnek fontos láncszeme a propaganda is. Ha az osztályfõnökök ráerõsítenek a papírgyûjtés jelentõségére és a szülõket is bevonják a programba, akkor biztos a siker. Az sem utolsó dolog, hogy egyénenkénti elszámolás van. Ki mennyit gyûjtött, annyi pénzt kap. Motiváló tényezõként bevethetõ hogy a legtöbb papírt gyûjtõ osztály tortát kap ajándékba. És ha még emellé van egy kis idõnk és elhivatottságunk, akkor biztos siker a gyûjtés. Miután megnéztük, hogy mi a jó papírgyûjtés receptje, nézzük a statisztikákat.

A három nap alatt 121 tanuló gyûjtött és adott le papírt. A 3. b osztályból 20 tanuló, a 4. b osztályból 15 tanuló, az 1. b osztályból pedig 18 tanuló hozott be papírt. Ezeket az osztályokat és osztályfõnökeiket külön dicséret illeti. Összesen 9020 kg papírt gyûjtöttek a tanulók a 2013/2014 tanévben.

Az alsó tagozaton az elsõ három helyen a következõ osztályok végeztek. 1. helyezett: 3. b osztály (2425 kg), 2. helyezett: 2. b osztály (1779 kg), 3. helyezett: 4. b osztály (848 kg).

Felsõ tagozaton. 1. helyezett: 8. c osztály (948 kg), 2. helyezett: 6. a osztály (639.5 kg), 3. helyezett: 5. b osztály (409.5 kg).

Köszönöm azon szülõknek, gyerekeknek és kollégáknak a segítségét, akik nélkül ez a program nem jöhetett volna létre, illetve nem lett volna ilyen eredményes.

 

- Molitorisz Zoltán -

Pálinkaverseny és képzések




Kiállításhoz kapcsolódó eszközök beszerzése a Darvas Közösségi Ház és Múzeumba

Kiállításhoz kapcsolódó eszközök beszerzése  Darvas Közösségi Ház és Múzeumba

XII. Quintessence Pálinka- és Párlatverseny megrendezésének támogatása


XII. Quintessence Pálinka- és Párlatverseny megrendezésének támogatása

Quintessence projekt nap - a pálinkaverseny aranyérmes pálinkáinak és helyi termékek bemutatkozása


PÁLINAKMÚZEUM KIALAKÍTÁSA ONGÁN

Társadalmi szerepvállalás erősítése a közösségek fejlesztésével Onga városában

Társadalmi szerepvállalás erősítése a közösségek fejlesztésével Onga városában

Ongai termelői piac

Következő hónap
Ke Sze Csü Szo Va

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

    
Minden program...
Kiemelt linkek
Onga honlapja Ongai Horgász Egyesület Ongai Videótár Tata Lovasudvar Online Fotótanfolyam

2009.09.17. óta

1028798

látogató járt oldalainkon

Betöltés folyamatban
Bezár

Betöltés...

Betöltés folyamatban
Kép
Bezár
Loading...